- Parmak ucu-dirsek arası / El bileği-dirsek arası,
- Omuz hizasından baş ucuna olan mesafe / Kafa boyu,
- Göbek-baş ucu arası mesafe / Omuz hizasından baş ucuna olan mesafe,
- Göbek-diz arası / Diz-ayak ucu arası.
İnsan yüzünde de birçok altın oran vardır. Ama bu oranlandırma, bilim adamları
ve sanatkarların beraberce kabul ettikleri "ideal bir insan yüzü" için
geçerlidir. Örneğin üst çenedeki ön iki dişin enlerinin toplamının boylarına
oranı altın oranı verir. İlk dişin genişliğinin merkezden ikinci dişe oranı da
altın orana dayanır. Bunlar bir dişçinin dikkate alabileceği en ideal
oranlardır. Bunların dışında insan yüzünde yer alan diğer bazı altın oranlar
şöyledir:
- Yüzün boyu / Yüzün genişliği,
- Dudak- kaşların birleşim yeri arası / Burun boyu,
- Yüzün boyu / Çene ucu-kaşların birleşim yeri arası,
- Ağız boyu / Burun genişliği,
- Burun genişliği / Burun delikleri arası,
- Göz bebekleri arası / Kaşlar arası.
Mesela Leonardo da Vinci, Fibonacci'nin altın oranını ünlü Mona Lisa tablosunda kullanmıştır. Bu tablonun boyunun enine oranı altın orandır. Aynı oranlar Mona Lisa'nın yüzünün etrafına çizilen dikdörtgende de vardır. Bu dikdörtgeni göz hizasında çizilen çizgiyle ikiye ayırırsanız yine altın oranı elde edersiniz.
Ayrıca Leonardo da Vinci, 1509'da Luca Pacioli'nin yayımladığı İlahi Oran
adlı bir çalışmasına resimler vermiştir. Bu kitapta Leonardo Leonardo da Vinci
tarafından yapılmış Five Platonic Solids (Beş Platonik Cisim) adlı resimler
bulunmaktadır. Bunlar, bir küp, bir Tetrahedron, bir Dodekahedron, bir
Oktahedron ve bir Ikosahedronun resimleridir. Altın Oran'ın Latince karşılığını
ilk kullanan muhtemelen Leonardo da Vinci 'dir. Rönesans sanatçıları Altın
Oran'ı tablolarında ve heykellerinde denge ve güzelliği elde etmek amacıyla
sıklıkla kullanmışlardır. Örneğin Leonardo da Vinci, Son Yemek adlı tablosunda,
İsa'nın ve havarilerin oturduğu masanın boyutlarından, arkadaki duvar ve
pencerelere kadar Altın Oran'ı uygulamıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder